Powered By Blogger

Friday 3 November 2017

Kurikulum Pendidikan Seni



PENGENALAN


     Falsafah menetapkan matlamat  bahawa pendidikan merupakan proses dan pengisiannya adalah kurikulum. Kurikulum mengandungi ilmu untuk diwariskan yang meliputi pengetahuan, kemahiran, nilai dan budaya. Perkataan kurikulum sebenarnya diambil dari bahasa Inggeris iaitu “curriculum”. Menurut pandangan, Taba H pada tahun 1962 menjelaskan bahawa semua kurikulum mestilah mengandungi empat kategori berikut,  iaitu  Pernyataan tujuan dan objektif yang spesifik.Pemilihan dan penyusunan isi kandungan. Pola pengajaran dan pembelajaran dan penilaian hasil pembelajaran. John Dewey Pada tahun 1902, halaman 5 dalam bukunya 'The Child and The Curriculum' merujuk istilah kurikulum sebagai “pengajian di sekolah dengan mengambil kirakandungan dari masa lampau hingga masa kini'. Pembentukan kurikulum menekankan kepentingan dan keperluan masyarakat. Beliau selanjutnya menghuraikan konsep ini dalam bukunya 'Democracy and Education' . Dewey menyatakan bahawa skema kurikulum harus mengambilkira penyesuaian pembelajaran dengan keperluan sesebuah komuniti, ia harus membuat pilihan dengan niat meningkatkan kehidupan yang dilalui supaya masadepan akan menjadi lebih baik dari masa lampau. 


     Objektif sesuatu kurikulum digubal berdasarkan matlamat kurikulum, dan matlamat kurikulum pula telah disediakan berdasarkan tujuan. Maka tujuan, matlamat dan seterusnya objektif saling berhubungkait dan perlu difahami oleh pendidik dengan jelas sebelum merancang sesuatu pengajaran. Strategi dan kaedah  yang digunakan  merupakan komponen ketiga dalam pengembangan kurikulum. Komponen ini merupakan komponen yang memiliki peranan yang sangat penting ,sebab berhubungan dengan implementasi kurikulum. Bagaimana bagus dan idealnya tujuan yang harus dicapai tanpa strategi yang tepat unutk mencapainya , maka tujuan itu tidak mungkin dapat dicapai. Strategi meliputi rencana , kaedah dan peringkat kegiatan haruslah tepat untuk mencapainya. 


      Justeru, dalam mengintergrasikan konsep kurikulum Lansing, Efland, Mc Fee Degee yakni Budaya dan Discpline Based Art Education dalam satu penulisan kritis dan ilmiah bagi menjelaskan kesepaduan konsep-konsep kurikulum ini di dalam kurikulum PSV Malaysia  model Tyler merupakan satu model dalam pendekatan teknikal saintifik yang terbaik diguna pakai dalam mengintegrasikan kesepaduan  konsep-konsep kurikulum . Buku yang bertajuk Basis Principles of Curriculum and Instruction yang diterbitkan oleh beliau pada tahun 1949 telah menggariskan rasional bagi menyelidik masalah-masalah kurikulum dan pengajaran.


     Tyler menegaskan bahawa mereka yang terlibat dalam kurikulum inkuiri seharusnya berusaha mendefinisikan , tujuan sekolah, pengalaman pendidikan yang berkait dengan tujuan sekolah. Organisasi pengalaman tersebut dan penilaian ke atas tujuan sekolah. Tujuan  Sekolah  membawa maksud objektif  umum ini dengan mengumpul data daripada tiga sumber  iaitu mata pelajaran, pelajar dan masyarakat. Setelah data berikut telah dikumpul dan setelah dapat mengenalpasti objektif umum ini,perancang kurikulum itu seharusnya memperincikannya dengan membuat saringan melalui dua tapisan iaitu falsafah sekolah berkenaan  dan psikologi pembelajaran. Jadi, apa yang terhasil daripada saringan atau tapisan itu ialah objektif pengajaran yang khusus. 



      Seterusnya Tyler membincangkan bagaimana untuk memilih pengalaman pembelajaran yang memungkinkan objektif pengajaran tadi tercapai. Pengalaman pembelajaran perlu mengambil kira pengalaman lampau dan pandangan pelajar berhubung perkara yang dipelajari atau situasi yang dialami. Selain itu, pengalaman pembelajaran perlu dipilih berdasarkan pandangan berhubung proses pembelajaran dan perkembangan atau pembangunan insan. 


     Berhubung tentang organisasi dan urutan pengalaman pula, Tyler mendakwa bahawa tertib atau aturan pengalaman itu seharusnya sistematik agar dapat menghasilkan kesan terkumpul yang maksimum. Beliau menyatakan bahawa unsur penyusunan seperti idea, konsep, nilai dan kemahiran seharusnya disulam sebagai benang di dalam struktur  kurikulum. Unsur-unsur utama seharusnya bertindak sebagai pengurus, jalan dan kaedah pengajaran dan unsur tadi seharusnya dapat mengaitkan pengalaman dan pembelajaran yang berlainan dalam subjek yang berlainan. Prinsip Tyler yan terakhir mengambil kira proses menilai keberkesanan proses perancangan dan perlaksanaan kurikulum. Penilaian adalah penting untuk perkembangan kurikulum mengikut pendapat Tyler. Penilaian menjadi panduan sama ada program itu harus dikekalkan atau diperbaiki.


    Oleh itu model Tyler ini berupaya menterjemahkan  integrasi kesepaduan konsep-konsep kurikulum ini di dalam kurikulum PSV Malaysia. Dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Seni Visual (KBSM) telah dirancang dengan teratur, kemas dan berubah mengikut keperluan semasa atas usaha Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pendidikan Negara. Sukatan Pelajaran Pendidikan Seni Visual ini mengandungi Matlamat, Objektif, Organisasi Kurikulum dan Kandungan. 


         Discipline-based Art Education (DBAE) merupakan rangka konsep dan pendekatan ke arah menstrukturkan pembelajaran seni agar lebih teratur dan sistematik yang kerana itu akan memudahkan pemahaman terhadap pendidikan seni. Rangka konsep ini diasaskan dan dikembangkan oleh Getty Center pada awal 1980an. Terdapat empat teras utama  Discipline-based Art Education  ialah  Produk Seni. kemahiran dan teknik untuk menghasilkan karya seni. Karya seni sebagaimana kita maklum, dinilai dan diteliti bukan cuma ketika sebuah karya sudah siap tetapi juga bagaimana proses ia dihasilkan. Kedua, sejarah seni. Seni berkembang sejak sekian lama dan terbentuk melalui pelbagai peradaban, kepercayaan, teknologi, budaya, dan ideologi yang turut menghasilkan pelbagai aliran. Perkembangan ini tidak akan berhenti cuma di sini. Ia akan  terus berkembang seiring dengan pemikiran manusia. Sejak penemuan karya-karya seni gua zaman pra sejarah di Perancis sehingga ke  pertembungan budaya timur barat hingga ke era teknologi menciptakan kepelbagaian dalam karya, sudut pemikiran dan pengaruh. Perlu dikaji pencapaian artistik masa lalu dan hadir sebagai motivasi, idola,  gaya atau teknik, dan perbincangan topik, terutama dalam kaitannya dengan budaya, politik, sosial, agama, dan ekonomi peristiwa dan gerakan.  Ketiga , Seni Kritik . Pelajar menggambarkan, menginterpretasikan, menilai, teori dan sifat serta kualiti dari bentuk visual, untuk tujuan memahami dan menghargai karya seni dan pemahaman peranan seni dalam masyarakat dan akhir sekali  estetika iaitu penilaian sifat, makna, kesan dan nilai seni. 



       Seterusnya, konsep Kenneth M. Lansing,  yang juga  merupakan penulis yang banyak menghuraikan pandangan yang berhubung dengan pembinaan kurikulum Pendidikan Seni. Pandangannya ini ditulis dalam buku yang bertajuk  Art, Artist and Art Education  pada tahun 1971. Menerusi buku Art, Artist and Art Education oleh Knneth M. Lansing, ia menghuraikan tentang pembinaan kurikulum Pendidikan Seni yang meliputi matlamat am, matlamat khusus, objektif serta pendekatan yang sepatutnya digunakan oleh pembuat dan perancang kurikulum. Matlamat umum Langsing  boleh dibahagikan kepada dua iaitu untuk menghasilkan  penggiat seni dan penghayat seni yang berpengetahuan serta mempunyai kemahiran untuk menginterpritasikan dan menilai serta berkemampuan untuk mentafsir dan berkomunikasi tentang  pengertian pengalaman menerusi hasilan tampak dalam kehidupan.  Kandungan seni amat luas. Bagi yang berbakat dan berkeupayaan menguasai bidang-bidang tertentu akan menjadi seorang penggiat seni sementara yang lainnya masih boleh melibatkan diri iaitu sebagai penghayat seni atau lebih dikenali sebagai pemerhati.


     Matlamat khususnya pula menjelaskan bahawa ia dapat mempertingkatkan pengetahuan seni seseorang itu, mempertingkatkan kesedaran dan sikap terhadap seni serta memperkembangkan potensi dalam berkarya. Knneth M. Lansing juga menjelaskan perkaitan matlamatnya dengan aspek perkembangan kognitif, afektif dan psikomotor. Ketiga-tiga matlamat ini dinyatakan sebagai struktur pengetahuan seni. Struktur Pembentukan Kurikulum Pendidikan Seni.  Dalam aspek pembentukan kurikulum, Knneth M. Lansing memberikan tumpuan terhadap tiga struktur, struktur pengetahuan iaitu kognitif, struktur sikap iaitu afektif dan struktur kemahiran yang lebih dikenali sebagai psikomotor. Ketiga-tiga struktur ini merupakan domain yang penting dalam pembentukan kurikulum


 
                                                      Rajah 1.0 : Domain kognitif  

       Seterusnya ,  Knneth M. Lansing juga menjelaskan perkaitan matlamatnya dengan aspek perkembangan afektif. Domain afektif ini adalah berkaitan dengan struktur sikap. Ia merupakan luahan emosi, perasaan, etika dan nilai dalam diri individu yang disokong oleh diri, keluarga, masyarakat dan persekitarannya. Dan empat sikap yang seharusnya ada adalah seperti di bawah.


                       
                                              Rajah 1.2  Domain  Afektif 


        
                                                 Rajah 1.3 Domain Psikomotor 

        Knneth M. Lansing juga menjelaskan perkaitan matlamatnya dengan aspek perkembangan Psikomotor. Domain psikomotor ini merupakan struktur pergerakan dan kemahiran yang perlu dikuasai. Beliau ada juga menyatakan bahawa seni hanya dapat ditakrifkan sekiranya kita peka dengan apa yang kita lakukan dalam kelas.
   Berdasarkan kesemua domain diatas, pelajar  bukan sahaja mempunyai tahap intelektual yang tinggi bahkan, mereka mempunyai  minat, sikap, penghargaan nilai dan tahap emosi yang diingini pelajar. Untuk itu, potensi semulajadi pelajar dapat dikembangkan dengan menekankan struktur ilmu yang dilihat melalui tiga domain utama iaitu kognitif, afektif dan psikomotor. Kemahiran ini perlu dilaksanakan secara berterusan berpandukan garis panduan yang ditetapkan dan huraian kesemua domain tersebut akan dijustifikasikan untuk memperlihatkan kesesuaiannya dengan Kurikulum Pendidikan Seni di negara kita.

     Pengalaman seni dalam  pendidikan boleh melibatkan kesedaran kinestatik yang mendalam , kepintaran menggunakan tubuh badan dan penajaman persepsi sebagai pengalaman estetik. Aktiviti yang berbentuk pengalaman ini akan memberi peluang kepada  pelajar untuk menyelesaikan masalah.


      
 Penulis: Nur Afifah binti Abdul wahidi
 Rujukan penulisan : Dr Haji Ibrahim
                                 : Puan Jamilah Omar
                                 : Encik Hassan Ghazali

Sumber: Internet ( hal berkaitan Kurikulum Pendidikan seni )
            : Falsafah pendidikan Seni
            : teori-teori pembelajaran/pendidikan

1 comment: